Huvudsatser

Du lagar mat och sedan diskar jag. Hur många meningar är det här?

Några av er svarade två, och det är rätt tänkt, men ändå fel. Det är EN mening, men TVÅ satser. Man kan tro att det är två meningar eftersom det finns subjekt och verb två gånger, men det är alltså två satser, INTE två meningar.

Det är EN mening eftersom en mening börjar med stor bokstav och slutar med punkt och i den här meningen finns det ju bara en punkt.

En huvudsats kan stå ensam, vi kan alltså ta bort ”och” och göra två meningar av den här meningen:

Du lagar mat och sedan diskar jag.

Du lagar mat. Sedan diskar jag.

 

Mening = börjar med stor bokstav och slutar med punkt, frågetecken (?) eller utropstecken (!).

Sats = måste ha subjekt och verb.

Huvudsats = en sats som kan stå ensam. Se texten nedan, där de rosa satserna är exempel på huvudsatser. (Det finns fler, jag har inte markerat alla!)

Jag blev så glad när min granne sa välkommen till festen och jag gick till min lägenhet och bytte kläder. Jag borstade tänderna och duschade men jag hade inte tid att tvätta håret. Jag gick tillbaka till min granne och hon bjöd mig på tårta som var jättegod. Vi pratade och vi drack mycket öl men några drack kaffe istället. Det var en stor fest och jag träffade många trevliga människor så jag var väldigt glad. Jag gick hem klockan tio för jag var trött och jag behövde sova.

 

HUVUDSATS:

  • Kan stå ensam som en mening.
  • Kan sättas ihop med andra huvudsatser med en konjunktion (och, men, för, så)
  • Har verb på plats 2

2 tankar på “Huvudsatser

  1. Hej, Helena hur mår du!
    Jag hoppas att du mår väl med familjen. Sedan såg jag det meddelande som du sätt i din dator.
    Varför jag stannade hemma for att jag måste studera hemma och att titta på bloggen.
    Tack så mycket för din meddelande.

    Hälsningar Amani

    Gilla

Lämna en kommentar