Ord och meningar från dagens lektion i grupp 20

Här kommer jättemånga meningar från dagens lektion. Alla de här meningarna har huvudsats och bisats!!! Leta efter bisatsinledaren och se om du kan hitta en bisats i varje mening.

Leif är en sur man. Hans fru kommer tröttna på honom om han inte skärper sig snart.

Om han inte skärper sig snart kommer hans fru tröttna på honom.

Igår körde Kalle sin vespa på en stig i skogen trots att det var förbjudet. Han såg inte skylten.

Jag kommer till skolan trots att jag är sjuk.

Peter jobbar som lärare trots att han är pensionär.

Jag fryser trots att jag har en varm jacka.

Jag kan inte arabiska trots att jag har jobbat på sfi två år.

Jag har inte körkort trots att jag har försökt i två år.

Jag måste gå hem för att jag alltid har ont i magen.

Eftersom jag har ont i magen går jag hem.

Helena äter aldrig godis för att hon inte tycker om det.

Åsa kommer inte till jobbet eftersom hon är ledig.

Elin vill ha många barn sen eftersom hon inte har några barn än.

Peter äter ofta frukt för att han tycker om det.

Peter äter ofta frukt innan han äter lunch.

Peter äter ofta frukt för att han tränar mycket.

Kalle pratar högt när han lär eleverna något.

Kalle pratar högt när han är arg.

Maria köper inte kläder eftersom hon sparar pengar.

Maria köper inte kläder fastän hon har pengar.

Maria köper inte kläder innan hon provar dem.

Elizabeth ska sälja sin lägenhet för att hon vill köpa en ny lägenhet.

Lasse vill börja träna för att han ska bli en stark man.

Lasse vill börja träna eftersom han är tjock.

Lasse tränar eftersom han inte vill bli tjock.

Lasse tränar innan han börjar skolan.

Eva dricker kaffe medan hon studerar.

Eva dricker kaffe eftersom hon inte tycker om te.

Eva dricker kaffe innan hon åker till jobbet.

Eva dricker kaffe medan hon äter frukost.

 

 

 

 

7 tankar på “Ord och meningar från dagens lektion i grupp 20

Lämna en kommentar