Onsdag – ord, uttryck och grammatik

Hej! Vad roligt det var att se er idag igen, jag har saknat er! 🙂

Här kommer en massa ord, uttryck och grammatik från dagens lektion.

 

Man är glad

Man är ledsen

Man har roligt/kul

Man har tråkigt/trist

De som inte får studera på SFI känner sig ledsna.

Kalle har aldrig roligt/tråkigt på sitt jobb

Eleverna på SFI är glada.

Jag är glad för att jag har vunnit en miljon.

 

SINGULAR OBESTÄMD FORM: en annan, ett annat

SINGULAR BESTÄMD FORM: den andra, det andra

PLURAL: andra (utan preposition!)

Jag kommer från ett annat land.

Jag kommer från en annan stad.

De kommer från andra länder.

Han köpte inte den röda bilen, han köpte den andra.

Hon tog inte det röda äpplet, hon tog det andra.

 

TID

Jag ska köpa en bil på torsdag.

Jag ska köpa en bil 25:e februari.

Jag ska köpa en bil vecka 9.

Jag ska köpa en bil 2019.

Jag ska köpa en bil i mars.

 

Om det är veckodag använder vi . På måndag, på tisdag…

Om det är ett datum, vecka eller år använder vi inte preposition.

Om det är en månad använder vi i. I mars, i oktober, i december…

 

 

 

 

 

 

 

Lämna en kommentar